Transport

Transport

În prezent, cuprul are un rol critic în structura vehiculelor datorită funcționalităţii, eficienței, confortului și siguranței.

Cuprul este materialul componentelor cheie ale vehiculelor de la începutul industriei  automobilelor.

Cuprul este un material complex, proprietățile sale l-au transformat în componenta cheie al vehiculelor de la începutul industriei de automobile, începând cu Model T Ford în 1916. În prezent, cuprul are un rol critic în structura maşinilor datorită funcționalităţii, eficienței, confortului și siguranței. Chiar și cel mai simplu model conține aproximativ 1 km de cabluri, cea mai mare parte utilizată pentru a transmite date, a trimite semnale de control și a furniza energie electrică. Greutatea totală al cuprului într-un vehicul variază de la 15 kg pentru o maşină mică la 28 kg pentru o maşină de lux.

Echipament electric

Motoare, alternatoare, servomotoare, bobine electrice și cablajul în sine, toate depind de conductivitatea cuprului, care devine astfel un element de siguranță şi de încredere. Va fi nevoie şi de mai mult cupru pentru că dotarea electronică a acestui segment evoluează şi cerințele de siguranță și de automatizare sunt din ce în ce mai mari. Alama de înaltă calitate are elasticitate de lungă durată și rezistență la coroziune, ceea ce este ideal pentru conexiuni electrice?

Electronică

Designerii și constructorii auto dezvoltă în continuu aplicaţii electronice, care se bazează pe conductivitatea electrică a cuprului:

Senzori (pt. presiune, temperatură, viteză)

Senzorii din industria auto reprezintă circa o treime din piața mondială de senzori. Cu un adevărat sistem senzorial al automobilului, senzorii permit, de exemplu, detectarea unor pericole pe drum, adaptarea frânării, controlarea temperaturii interioare, rularea unor teste de auto-diagnosticare al vehiculului. Aceste echipamente utilizează cupru – în special în bobine și cabluri.

Sistemul ABS (Antilock Braking System)

Acesta a fost unul dintre primele tehnologii “inteligente”, concepute pentru a face condusul mai sigur prin ajustarea frânării în funcție de aderența roților. De atunci, o serie întreagă de inovații au completat soluțiile disponibile cu privire la frânare și aderență, inclusiv EBD (Electronic Brake-force Distribution) pentru distribuirea mai bună a forței de frânare sau ESC (Electronic Stability Control), care îmbunătățește stabilitatea maşinii.

Controlul condusului

Mai mult decât un simplu regulator de viteză, AICC (Autonomous Intelligent Cruise Control), permite menţinerea unei viteze setate anterior de către conducătorul auto fără a ține piciorul pe pedala de accelerație. O tehnologie disponibilă în topul transmisiei automate, AICC monitorizează viteza vehiculului din față și îşi schimbă propria viteză în consecință, păstrând în același timp o distanță de siguranță.

Automobilul este acum mult mai mult decât un simplu mijloc de transport. Este conceput pentru a fi confortabil și este dotat cu spații de lucru și de petrecere a timpului liber. Datorită unui număr tot mai mare de aplicații care exploatează avantajele cuprului, scaunele sunt capabile să-și amintească pasagerii și să se ajusteze automat cu ajutorul unei serii de motoare mici. Controlul automat al temperaturii menține interiorul la un nivel confortabil și telecomunicația este accesibilă chiar şi în modelele modeste (telefoane mobile hands-free, asistență de navigare, trackere de securitate, DVD playere și chiar conexiune la internet). Cuprul a deschis o nouă fereastră spre lume.

În viitor, este probabil să avem un sistem de pilotaj automat condus de accelerometre, combinate cu servomotoare, care vor controla condusul, viteza și frânarea. Radarul de 360° și camerele video vor supraveghea constant traficul și poziția vehiculului. Conectând multitudinea de conectori, senzori, mini-calculatoare și sisteme de telecomunicații avansate, așezate sub capota maşinilor noastre inteligente, firele de cupru vor transmite puterea cheii și semnalele de date, care vor oferi toate beneficiile enumerate mai sus.

Reducerea emisiilor

Cuprul are un rol important în sistemele concepute pentru a reduce consumul de benzină și emisiile de CO2. Sistemele de injecție directă permit un control mai precis al aerului de amestec pentru realizarea amestecului de aer și carburant, reducând astfel consumul de combustibil şi emisiile de noxe. Supapele mecanice tradiționale sunt înlocuite deja cu supape electronice, care îmbunătățesc în continuare eficiența motorului.

Cuprul joacă un rol important şi în vehiculele hibride și cu celule de combustibil, și cercetătorii caută în mod activ noi sisteme de propulsie. În primul rând, hibrizii care combină motoarele cu combustie convenționale cu motoare electrice pot oferi o soluție intermediară. Combustibilii convenționali sunt utilizaţi pentru călătorii de lungă durată și motorul electric pentru mediul urban. În al doilea rând, se lucrează pentru a dezvolta motoare bazate pe celule de combustibil, o soluție care aproape nici nu creează poluare. Aceste două sisteme diferite, ambele cu motoare electrice puternice, pot conține până la 12 kg de cupru.

Schimbătoare de căldură

Un nou schimbător de căldură a fost dezvoltat folosind tehnologia CuproBraze®, un procedeu ecologic şi mai ieftin. Se produc radiatoare puternice, fiabile din cupru brazat/alamă cu performanță și costuri mai avantajoase faţă de radiatoarele din aluminiu. Având în vedere rezistența deosebită la presiune, plus capacitatea de a rezista la temperaturi ridicate și scăzute, această tehnologie devine din ce în ce mai importantă pe segmentele de piață care necesită o fiabilitate absolută în condiții extreme: camioane pentru distanțe lungi, echipamente agricole şi pentru construcţii, generatoare și toate vehiculele de teren. Când durata de viață utilă a radiatoarelor expiră, cuprul din radiatoare poate fi reciclat pentru a produce radiatoare noi sau alte produse din cupru.

Țevile sistemului de frânare

Aceste țevi din cupru-nichel vor rezista pe toată durata de viață a mașinii în condiții de siguranță. Compania Volvo a început utilizarea acestor țevi de 90-10 din cupru-nichel în vehiculele lor, deja din 1976 și le folosesc de atunci. La fel companiile Audi, Porsche şi Aston Martin sunt cunoscute pentru faptul că le folosesc.

Cutia de viteze

În contact cu piesele în mișcare din motor, aliajele de cupru oferă o suprafață care nu se lipește sau nu se uzează cu ușurință, dar în acelaşi timp este suficient de puternică pentru a oferi rezistență la uzură. În această aplicație acționează ca un rulment. Materialele din aliaje de cupru ale rulmenţilor sunt utilizate şi pentru furci de selectare și rulmenți.

Accesaţi site-ul european dedicat tehnologiei rotoarelor din cupru destinate motoarelor cu inducţie, prezentând aplicaţii industriale.